2013. december 16., hétfő

Szenzoros Integrációs Terápia (Ayres-terápia)



Anna Jean Ayres kaliforniai agykutató és pszichológus 1972- ben jelentette meg ezt a módszert. Ayres a tanulási zavarok kezelésére dolgozta ki ezt a terápiát, de jól használjuk a legkülönbözőbb gyermekkori fejlődési problémákban ( figyelemzavar, hiperaktivitás, mozgásos fejlődési zavar, értelmi zavarok, kötődési zavarok, mutiznus= nem beszélő gyermekek, autizmus) is.
A terápia elméleti hátterét az adja, hogy az idegrendszer érettsége, integratív funkciói az egyensúlyi és más érzékszervi ingerek adásával növelhető. A változatos érzékszervi és egyensúlyi ingerek adásával normalizálódik az egyensúlyi rendszer, leépülnek a primitív reflexek, a szemmozgások megfelelővé válnak, a test két oldalának integrációja jobban szerveződik, az idegrendszer integritása fokozódik. Tehát a gyermek idegrendszere képes lesz a különböző érzékszerveiből érkező információk összehangolására, ezáltal képes lesz megfelelően alkalmazkodni a külvilághoz is.
A szenzoros integrációs terápia játékosan fejleszti a gyermeket, ilyen módon segíti elő az idegrendszer megfelelő érését. A gyermek élvezi a foglalkozásokat, nem is veszi észre, hogy itt fejlesztésről van szó. „Síkit” örömében.


Hogy is zajlik egy ilyen óra? 
A terem leginkább egy játszótérhez hasonlít. Labdák, hinták, trambulin, labdafürdő, sünilabda… igazi gyerekparadicsom. Egyensúlyi ingereken, tapintásos, mélyérzékelési ingereken keresztül fejlesztjük az idegrendszert a gyermek visszajelzéseinek megfelelően. A terápia elősegíti az izomtónus beszabályozását is. A terápiás játék erősíti különösen a nyaki és hátizomzatot. Mindez játékosan, hogy a gyermek nem kínzásnak éli meg a helyzetet, hanem élvezetes időtöltésnek. Itt ő van a középpontban, nemcsak az izmai, problémái, hanem ő komplexen a teljes kis személyiségével. A terapeuta csak rá figyel, neki szenteli az idejét.
Létfontosságú ez a fejlesztés más olyan terápiák után, illetve mellett is, amik a gyermek számára fájdalmasak, vagy kellemetlenek.
A koraszülött gyermek fokozott figyelmet és gondoskodást igényel. Jelentkezz, segítünk.Mihez fontos az idegrendszer megfelelő fejlettsége?
Szinte mindenhez. A megfelelő mozgáshoz, hogy ne legyen ügyetlen, ne bukdácsoljon, az ugráláshoz, egyensúlyozáshoz, a kézügyességhez, finommozgásokhoz, vagyis később az íráshoz, manuális tevékenységekhez, de a koncentrációhoz, figyelemhez, vagyis a tanuláshoz is létfontosságú, hogy csak néhányat soroljak fel. És ne feledkezzünk meg arról sem, hogy milyen érzés kétbalkezesként, vagy ügyetlen, esetlen mozgásúként élni. A rengeteg kudarcélmény, ami az ilyen gyerekeket éri, elkeseríti őket, és a személyiségfejlődésükre is negatívan hat ki, vagyis visszahúzódóvá, vagy éppen elkeseredetten dühössé válhatnak.

Hány éves korban ajánlott ez a terápia?
 Mivel az agy kisgyermekkorban rendkívül jól alkalmazkodik, és így jól fejleszthető, így fontos kihasználni ezt az időszakot. Vagyis, amint stabilizálódott a Kicsi állapota, el lehet kezdeni. Ahhoz, hogy a gyermek örömmel, iskolaéretten menjen iskolába, addigra behozza esetleges lemaradásait, célszerű lenne legkésőbb óvodáskorban megkezdeni a fejlesztést. De később sincs veszve semmi…







Jean Ayes szenzoros integrációs terápiájának néhány alapelve
A játék, a fantázia szerepe a szenzoros integrációs terápiákban

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ide írhatsz!